zondag 20 augustus 2006

Kroniek van een aangekondigde pukkelpop

Ik ben lui dus ik beperk mij grotendeels tot het uittypen van mijn nota’s. Onthoud dat mijn bedenkingen subjectief zijn. Maar onthoud ook dat objectiviteit een fabeltje is. Quoteringen worden geveld in de stijl van de Fast Show: rubbish, nice of brilliant.

Donderdag 17 augustus
  • Op een vuil grasveldje staan met een motregentje in je nek. Geef het een Zweedse naam, zeg dat het gezond is en je vangt er bakken geld mee.
  • The Hickey Underworld @ Wablief?: Rock and roll-lawaai. Drummer is nice. Okidoki opener. Groeier.
  • My Latest Novel @ Marquee: Queen? Harmonie: overdaad schaadt. Vrolijk. Vriendelijk. Spreken met twee woorden.
  • Animal Alpha @ Mainstage: Schreeuwende zangeres verbergt haar looks onder een make-upmasker. Hyperkinetisch, ADHD. Noorwegen ofwa? Rubbish.
  • Guillemots @ Marquee: Contrabas en blazers maar ska noch rockabilly. Swingpop à la nederbeat. Hoedje. Rood jurkje. Zeer prettig gestoord. Camouflagedrums? Typemachine. “You can’t make love with both your hands.”
  • Jerboa (live) @ Dancehall: Live? Ja hoor! Pink Panter-tune.Zitmoment. Boterhammetje. Zeker niet te lang. Nice.
  • Rondslentermoment.
  • Mocky @ Dancehall: Funky. Glittermanteltje. Mozartpruik. Solo’s. Amper gitaar. Brilliant.
  • Door te veel volk bij José Gonzalez in de Marquee kreeg ik geen kans om te mijn open-mindedheid te bewijzen.
  • The Bled @ Skatestage: Muziek om je buren te wekken zodat ze ontdekken dat je hun hond genaaid en vergiftigd hebt. Rubbish.
  • Kangoeroes op de wei.
  • The Veils @ Club: Hoed. Hammondorgel. Spanningsboog en drama. Trekt me niet aan maar stoot me ook niet af. Drummer of drumster? En bejaard of zie ik dat verkeerd?
  • The Magic Numbers @ Mainstage: Mooie liedjes om de buren in slaap te sussen zodat je hun hond kunt naaien en vergiftigen. Nice.
  • We Are Scientist @ Marquee: Een trio zowaar.
  • Flatcat @ Skatestage: Tja, ik moest mee.
  • My Morning Jacket @ Marquee: Eerste helft gezien. Vijf heren die doctoreren op Neil Young. Ik ken germanisten die hier gek van zijn maar wie ben ik om u lastig te vallen met mijn problemen.
  • DJ Shadow @ Dancehall: DJ’t sneller dan zijn schaduw, of wat had u gedacht?
  • Nouvelle Vague @ Club: Als truth beauty is en vice versa dan heeft deze groep de waarheid in pacht. Ever fallen in love with someone you shouldn’t have fallen in love with? Brilliant.
  • Radiohead @ Mainstage: Indrukwekkend. Net iets te lang. Net iets te pijne voetjes. En: ja, Sick Of It All heeft inderdaad de intro van Exit Music verpest. Doch verder geen paniek.

Vrijdag achttien augustus

  • Archie Bronson Outfit @ Marquee: Ambachtelijk rammen. Nice.
  • The Setup @ Skatestage: Metal. Tja. Langharig, werkschuw tuig.
  • ¡Forward, Russia! @ Marquee: Jarige gitarist. Manische zanger. Vrouwelijke drumster. Anonieme bassist. Nummers als titels, maar dat wist u al. Beetje zwaar op de maag.
  • The Shovels @ Wablief?: I saw rock and roll’s future, and its name is The Shovels. Uitgelaten en poppy. Nice.
  • The Pipettes @ Club: Geen keyboards wegens zieke bassist. Ergo relatief kaal geluid. Ripoffje van Wonderful World van Sam Cooke? Cute. De mooiste rockgroep sinds The Donna’s.
  • Urban Dance Squad @ Mainstage: Rudeboy rules, qua silly dances zit hij maar één trapje onder Tim Vanhamel. Killer bass en dito grooves. Dringend onder de loupe te nemen.
  • Rustpauze met The Dears op de achtergrond.
  • Dirty Pretty Things @ Marquee: Voortgalloperende rammelrock. Bassist van The Shovels gesignaleerd: logisch. Waar is Elvis Costello als je hem nodig hebt? Mis ik iets? Vaart. Beu. Next.
  • Scissor Sisters @ Mainstage: Paar nummers maar gezien, de rest is voor een volgende keer. Ik ben niet homofoob.
  • The Dresden Dolls @ Marquee: Hij een podiumbeest, zij een podiumdier, een lekker bovendien. Herhalingsoefening? Zelfde covers en zelfde passie: gespeelde passie? Toch overweldigend.
  • Millencolin @ Mainstage: Rubbish. Maar beleefde jongens hoor.
  • Be Your Own Pet @ Club: Puberale pokkeherrie. Brilliant.
  • The Raconteurs @ Mainstage: Regen. Cover: It ain’t easy, bekend van David Bowie. Hun bassist valt niet te vertrouwen but go ahead and love him. Cover: Bang Bang van Sonny & Cher. (Opmerking achteraf: er zaten nog twee covers in de setlist. Maar wat wij vermoedden een Johnny Cashcover dan wel –stijloefening te zijn, bleek aan Danko Jones toe te behoren. My bad.)
  • The Twilight Singers Feat. Greg Dulli & Mark Lanegan @ Marquee: Where did you sleep last night? Te kort concert met te kort gastoptreden voor de heer Lanegan. Het is ook nooit goed.
  • Fear Factory @ Skatestage: Rubbish. Maar ik kan wel begrijpen wat andere mensen erin zien.
  • Ministry @ Marquee: Cool logo. Geen silly walks though.
  • Massive Attack @ Mainstage: Derde keer dat ik er in slaag om halverwege een optreden van Massive Attack te gaan slapen. Zou het aan hen liggen?

Zaterdag 19 augustus

  • Fence @ Marquee: Wiegeliedjes voor slapeloze nachten. Oudere jongeren! Nice.
  • My Awesome Compilation @ Skatestage: Zwarte pakjes. Keyboards. Overbodig. Jimmy Eat World? Eerder awful dan awesome.
  • Pete Philly & Perquisite @ Marquee: Deze hiphop is tiptop. Krewcial meets DAAU.
  • Nick Olivieri And The Mondo Generator @ Mainstage: Voller geluid dan twee jaar geleden. Dirty ass rock and roll.
  • Joan As A Police Woman @ Club: Jurk. Are You Not Furious zou van The Dresden Dolls kunnen zijn. Patti Smith-lookalike. Nice. Verder uit te checken.
  • Eagles Of Death Metal: Primaire rock and roll. Mondo Generator maar dan met meer Dylan-invloeden. Paar mensen zien afdruipen toen het toch geen death metal bleek te zijn. “With The Eagles Of Death Metal every night is ladies’ night.” Pak elkaar bij de snor!
  • Foxylane @ Wablief?: Leve de bankjes in de Wablief?-tent. Knallende electorock met de nadruk op electro. Ingedommeld though. Een mens wordt ouder.
  • Yonderboy @ Club: Ik ken mensen die hier zot van zijn. Terecht waarschijnlijk. Voor de kenners: een cover van The Doors zowaar.
  • Amenra @ Wablief?: Noisy chillmoment.
  • Onderweg naar de Club hoorde ik Him Wicked Game verkrachten. Er zijn Joden met minder streepjes op hun kerfstok in de kampen beland hoor. Aangekomen in de Club verneem ik dat Alice Russell is afgelast. Richting Marquee dan maar waar Zita Swoon zijn ding doet. Te druk: band en tent staan er in uitgebreide bezetting. Frietje dan maar met, wel ja, een loempia. Kortom te weinig gezien van Zita Swoon.
  • Arctic Monkeys @ Mainstage: Was ik ook maar zestien jaar.
  • Placebo @ Mainstage: No comment.
  • Belle And Sebastian @ Marquee: Maar een paar flarden van opgevangen.
  • Daft Punk @ Mainstage: Achtergrondmuziek bij een paar gin-tonics als nachtmutsje.

Labels: ,

woensdag 16 augustus 2006

Your neighborhood spaceman

Dat Canvas Monty Python's Flying Circus heeft heropgevist was nobel to say the least. Maar zijn er nu echt nog barbaren die Blackadder nooit hebben gezien? Voor je het weet herbegint het nieuwe drieledige Ketnet nog eens met Buiten De Zone. Niet dat daar iets op tegen is.
Maar in een democratie is het de plicht van elke burger om kritisch te staan tegenover the powers that be. My main collega Michiel vertelde onlangs dat iedereen om die reden het recht heeft om rechtszaken bij te wonen. Behalve in het geval van zedenfeiten, want dat ligt gevoelig.

Carl von J. Blixh vertelde ooit over iemand die over zichzelf sprak in de tweede persoon enkelvoud. Heden spreken wij over onszelf in de eerste persoon meervoud. Heden hebben wij gedaan met werken. Yeah, baby. Heden zijn wij vrij.
Heden geven wij dan ook een dikke shout-out aan al onze homies die met tweede zit euhm, zitten. Op de eerste plaats mijn broeder A To Da Jay From Da Lim To Da Burg. Verder ook Het Punkkonijn, De Louche, Jean Vin, Peter C., Iggy Pop, Jelle Submarine et j'en passe.

Living at the movies:
  1. One Man Show 1974 van Toon Hermans
  2. Last Action Hero van John McTiernan
  3. Mean Streets van Martin Scorsese
  4. Taxi Driver van Martin Scorsese
  5. Fear And Loathing In Las Vegas van Terry Gilliam
  6. Crazy Love van Dominique Deruddere
  7. Twelve Monkeys van Terry Gilliam
  8. The Shining van Stanley Kubrick
  9. Beetlejuice van Tim Burton
  10. Once Upon A Time In America van Sergio Leone
  11. Land And Freedom van Ken Loach
  12. Breaking The Waves van Lars Von Trier
  13. One Man Show 1984 van Toon Hermans
  14. Cape Fear van Martin Scorsese
  15. Raging Bull van Martin Scorsese
  16. The Animatrix van The Wachowski Brothers (Final Flight Of The Osiris van Andy Jones, The Second Renaissance I van Mahiro Maeda, The Second Renaissance II van Mahiro Maeda, Kid’s Story van Shinichiro Watanabe, Program van Yoshiaki Kawajiri, World Record van Takeshi Koike, Beyond van Koji Morimoto, A Detective Story van Shinichiro Watanabe, Matriculated van Peter Chung)
  17. True Romance van Tony Scott
  18. Austin Powers: International Man Of Mistery van Jay Roach
  19. Austin Powers: The Spy Who Shagged Me van Jay Roach
  20. Austin Powers In Goldmember van Jay Roach
  21. Pirates Of The Caribbean: Dead Man’s Chest van Gore Verbinski
  22. The Fisher King van Terry Gilliam
  23. Another Fine Mess van James Parrott
  24. The Bohemian Girl van James W. Horne en Charley Rogers
  25. Gayniggers From Outer Space van Morten Lindberg
  26. The Music Box van James Parrott
  27. Pardon Us van James Parrott
  28. Pack Up Your Troubles van George Marshall en Ray McCarey
  29. A Chump At Oxford van Alfred J. Goulding
  30. Wild At Heart van David Lynch
  31. Fury van Fritz Lang
  32. Block-Heads van John G. Blystone
  33. Laughing 20’s van Robert Youngson
  34. One Man Show 1980 van Toon Hermans

De lezer wordt verzocht in te zien dat de genitief een verband legt tussen een film en zijn regisseur. Behalve natuurlijk in de gevallen één, dertien en vierendertig. Verder willen wij nog opmerken dat in nummers drieëntwintig, vierentwintig, zesentwintig tot en met negenentwintig, tweeëndertig en drieëndertig de heren Stan Laurel en Oliver Hardy de hoofdrol vertolken. Die mannen kicken serieus ass. You better believe it, fool.

Peace out.

Labels: , ,

zaterdag 5 augustus 2006

Clarence and alabama go to cancun

Een dik jaar geleden verscheen mijn gedichtenbundel never mind the pistols - gedichten van een onderhond bij uitgeverij Bakermat, die tegenwoordig Baeckens Books BVBA heet. Heden is er een positieve recensie verschenen, die de essentie van mijn schrijfsels toch wel weet te raken. (Gewoon een titelwoord ingeven in het zoekveld. Of zoek voor mijn part ook maar op auteur.)
Hierbij wil ik opmerken dat de bundel nog altijd te verkrijgen is. Bij mezelve bijvoorbeeld, voor de low, low price van tien flappen dan nog wel.

Heden zit ik in het idyllische Wambeek. Aldaar zal ik de écrivain public uithangen in het kader van Comt In Mynen Hof, een manifestatie van meer en minder lokale artiesten. Het concept achter écrivain public is dat ik gedichten schrijf op verzoek. Mensen met een jarige bomma, een kersvers lief, leukemie of connecties bij Hezbollah: allen daar heen.

Zondag zevenentwintig augustus zal ik dat trucje herhalen op de Cultuurmarkt te Antwerpen. Ook allen daarheen.

Ten slotte: dit weekend is het ook Midzomer Wambeek. Vanavond is daar een heuse De Pré Historie Live-fuif. Ik wil gerust genuanceerd blijven maar dat concept is de grootste oplichterij aller tijden.
Ten eerste is het niet live maar een DJ-set. Ten tweede is het een slechte DJ-set, technisch gesproken dan. In plaats van platen aan mekaar te mixen, krijgt meneer Guy tussen twee liedjes een tiental seconden stilte om een praatje te maken ("En dan nu naar de soul van de jaren zestig met Soul Man van Sam and Dave.").

Om een lang verhaal kort te maken: na de revolutie gaat Guy De Pré tegen de muur. Het erge is dan nog dat ik van mijn fiancée mee moet naar De Pré Historie Live. Misschien gaat zij ook tegen de muur na de revolutie.
Anderzijds: nu Fidel in het ziekenhuis ligt, lijkt het me beter die revolutie nog even uit te stellen.

Pax, y'all.

Labels: , , ,