vrijdag 5 september 2008

Fried eggs & mexican cheese

Laat ons nog maar eens wat liedjes bespreken die ik op een CD'tje had gepropt. Er is toch niets op de buis op dit uur van de dag . Het schijfje in kwestie heet Haar Geheim Is Met Blokjes Spelen. De ontvangster was mijn nicht Emma, tevens het petekind van mijn daddy. She's into punk en jeugdhuizerij maar niemand is perfect.


Deze keer ben ik zo slim geweest het artwork maar meteen in wit en zwart en grijs op te stellen. Er is vooruitgang, dankzij de vooruitgang is er vooruitgang.

  1. Charles Et Les Lulus – Eyesight To The Blind. Na drie soloplaten is the lonesome Arno anno domini 1990 het noorden een beetje kwijt. Ter oriëntatie neemt hij met Roland en ander goed volk een bluesplaatje op. Deze cover van Sonny Boy Williamson II is het enige nummer ervan dat door Roland wordt gezongen. Ik ontdek hier net op Wikipedia dat de originele Sonny Boy Williamson jonger was dan nummer twee. Zo'n dingen maken mij curieus. Eyeysight To The Blind is door the Who schitterend verwerkt in hun Tommy. (Klik! Nu ja, je kan hier een korte preview beluisteren. Gewoon op de titel klikken.)
  2. John Hammond – Get Behind The Mule. De zoon van de ontdekker van Billie Holiday, Bob Dylan, Lenny Cohen en Bruce Springsteen neemt een plaatje op met Tom Waitscovers. Met Tommetje zelf als producer, muzikant, achtergrondzanger en manusje-van-alles. Van het origineel had die zoveel versies uitgeprobeerd dat zijn vrouw uiteindelijk wanhopig uitriep: "Oh no, not another mule variation!" En dat is dan maar de titel van de CD geworden. De CD van John Hammond heet Wicked Grin. Geen slechte titel. (Klik!)
  3. Shirley Caesar – Gotta Serve Somebody. Niemand zingt Dylan zoals Dylan maar dit gospelmokkel komt aardig in de buurt. I could've had religion but my little girl wouldn't let me pray. (Klik! Preview van een halve minuut.)
  4. Ray Charles – Eleanor Rigby. Ray Charles één, the Beatles nul. (Klik!)
  5. The Israelites – Come Together. En de Beatlescovers waren in de aanbieding. Ik heb een haat/liefdeverhouding met all things reggae maar ik doe mijn best. (Klik!)
  6. B.B. Seaton – Summertime. De ultieme standard in een netjes passend reggaejasje gestoken. Yep, weeral reggae. Ik zei toch dat ik mijn best deed. Door lacunes in de Jamaicaanse copyrightwetgeving konden die reggae- en dubkerels vrijelijk coveren wat ze wilden. Met lacunes bedoel ik wel degelijk de onfortuinlijke combinatie "ambtenarij" en "ganja". (Klik! Vijfde liedje in de lijst. Je kan het volledig beluisteren maar ik kan er niet direct naar linken.)
  7. Elvis CostelloYou Left Me In The Dark. De Elvis die nog leeft, croont zich een pad van zijn tweede scheiding naar zijn derde huwelijk. De ene baste bij the Pogues, de tweede is jazzdiva Diana Krall, het meisje in de andere kamer. "Nothing I'll do will make you stay / I'm glad it will rain today." (Klik!)
  8. Ian Dury – Wake Up And Make Love With Me. Van de klassieker New Boots And Panties!! afkomstig. Toen ik klein was stonden de platenspeler en -collectie van de daddy in de badkamer ter muzikale begeleiding van het reinigen van het lichaam. Deze plaat fascineerde mij al van jongs af aan. Er stond namelijk "sex" op. Als in Sex And Drugs And Rock 'n' Roll. (Klik!)
  9. Nick Cave & The Bad Seeds – Where The Wild Roses Grow (Guide Vocal). Muzikaal volledig de bekende versie maar de stukken van Kylie worden vertolkt door oppermof Blixa Bargeld. Hi-la-risch. Was ik een nieuwbouw, ik zou ook instorten van het lachen. (Klik! Toegegeven deze live-versie is minder hi-la-risch dan de studioversie.)
  10. Mick Harvey – Hank Williams Said It Best. Een Bad Seed van het eerste uur met roots in the Birthday Party gaat het solopad op. Geniaal simpele tekst. "One man’s famine is another man’s feast, one man’s pet is another man’s beast / One man’s bat is another man’s ball, one man’s art is another man’s scrawl / One man’s friend is another man’s foe, one man’s Joseph is another man’s Joe" en zo gaat dat nog een paar strofes door. (Klik!)
  11. The Mothers Of Invention – Who Needs The Peace Corps? "Every town must have a place/ Where phony hippies meet". Hier in Wijchmaal is dat een speeltuintje tussen de kerk en het voetbalplein. (Klik!)
  12. Kasper Van Kooten – Rosé. De zoon van Kees verklaart zich onafhankelijk met een aanstekelijk lied over alcohol.
  13. The ScabsRobbin’ The Liquor Store. Het era dat the Scabs golden als het hoogtepunt van de Belgische rock ligt al lang achter ons. Toch kan sinds deze zomer niemand nog ontkennen dat de heren helemaal terug zijn. Ik schat dat ze vanaf nu om de twee à drie jaar een beperkt festivalrondje zullen maken. Dit is hun beste lied. Geen discussie mogelijk.
  14. Ze Noiz – She’s Alright. Nog een belpopklassieker. Met de onsterfelijke regel "My baby she's alright / She's sleeping with another guy". Ze Noiz wonnen Humo's Rock Rally in 1988 maar knalden na een paar jaar tegen hun vervaldatum aan. (Klik!)
  15. Arbeid Adelt – De Man Die Alles Noteert. Uit de tijd dat Marcelletje Vanthilt nog hip was. Ik verlaat zelden het huis zonder notaboekje en schrijfinstrument.
  16. T.C. Matic – Living On My Instinct. Weeral die Arno, deze keer met een portie wilde funk. De missing link tussen Talking Heads en Vive La Fête.
  17. Somnabula – Sex Is Dead. Mauro Pawlowski hult zich in een cape en vermomt zich als vampier. Somnabula is gestorven op het podium en herrezen als de zo mogelijk nog satanischere Otot. Dit nummmer stond destijds ook op de setlist van the Grooms. (Klik!)
  18. Tiny Pixel – Sloop John B. De zanglijn van the Beach Boys op een elektronisch bedje. Afkomstig van het internetalbum Hippocamp Ruins Pet Sounds. De conclusie is dat dit lied gewoonweg niet kapot valt te krijgen. Zelfs de versie van Me First And The Gimme Gimmes valt nog te pruimen. (Klik!)
Even checken of er misschien toch al iets op TV is.

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home