zondag 7 juni 2009

A puritan by day & a playboy by night

Opgepast: dit is een totaal irrelevante en lichtjes melacholische mijmering van iemand die vroeg is opgestaan, veel koffie heeft gedronken terwijl hij naar Trout Mask Replica luisterde en toen voor de goei is gaan stemmen.
Los daarvan, lieve lezer, zijn er twee tijdschriften die ik op tijd en stond mis: Teek en Deng. Bij het Teek-zomernummer van 2001 zat een festivalbijbel. Naast programma's van een slordige zesenzeventig festivals en interviews met enkele optredende artiesten (u kent dat type publicatie wel), lieten daarin twee journalisten hun licht schijnen over hun favoriete liveplaten. Geert De Vriese, die later hoofdredacteur van Che en chef sport van het VRT-journaal is geworden, stelde daarvoor een mooi lijstje op met onder andere Unplugged In New York van Nirvana, Live Rust van Neil Young & Crazy Horse en Running On Empty van Jackson Browne. Op de tiende en laatste plaats zette hij:

Laat ik nu net afgelopen maandag aanwezig geweest zijn bij een liveopname van Pawlowski. Mag ik dit als voldoende reden beschouwen om even wat te lullen over liveplaten waarop ik publiek ben? Dank u. Opmerking: ik heb het hier wel over officiële platen. Ik heb jarenlang een bootleg gehad van dEUS op Werchter 2002 waarbij het soms verdomd lastig was het optreden te horen door de uitleg van de Hollandse bootlegger in kwestie heen. Maar dat soort shizzle telt dus niet mee.
Wat wel meetelt, in chronologische volgorde: (Volgorde van opname dan want ik ga echt niet uitpluizen wanneer die nest verschenen is.)
Monza - De Stad Kan Zo Koud Zijn. Tweede single van Stijn en de zijnen. B-kantje is hetzelfde nummer opgenomen op zaterdag vierentwintig maart 2001 in het Poorthuis in Peer. In mijn aanwezigheid dus! Voorprogramma was die avond Admiral Freebee solo, vers van de Rock Rally. Ik herinner mij dat ik hem niet goed vond. Monza zelf was toen iets te snel, iets te groot geworden dankzij het succes van Van God Los, het nummer dan. Ze coverden toen Living It Up van Bert Kaemfert alias de tune van Kapitein Zeppos. Dit is het enige Monza-optreden dat ik heb gezien in de originele bezetting. Maar Monza is dan ook een draaimolen waar iedereen op- en afstapt als hij goesting heeft.
De single van De Stad Kan Zo Koud Zijn werd destijds niet verkocht maar viel te winnen via Humo en Studio Brussel. Ik ben toen niet aan een exemplaar geraakt. Afgelopen februari, toen Monza weer in het Poorthuis passeerde, heb ik er alsnog eentje weten schnitzelen. Toen ik er achteraf met Jarne naar luisterde, begon meneer Meuris de liveversie met een stukje rant over hoe Overpelt een stad zou moeten zijn omdat Peer het ook is. Die rant deden we beiden af als "typisch Meuris".
Franco Saint De Bakker - Live At The Ancienne Belgique. Freaky jazzo's rond gitarist Elko Blijweert afkomstig uit de Antwerpse scène. Het nummer Solar Lottery hierop is opgenomen op zondag vierentwintig oktober 2004 tijdens hun concert op het La Belgique 666 Points-festival gecureerd door Mauro Pawlowski. Zelden hebben schizofrenie, satanisme en sillyness zo dicht bij elkaar gelegen als dat weekend. Ons Aller Lore en gewaardeerd popkenner Klaasman R. waren er ook bij.
Arno - Live In Brussels. Opgenomen in diezelfde Ancienne Belgique op donderdag vierentwintig en vrijdag vijfentwintig maart 2005. De eerste avond ben ik geweest met een bevriend rechtenstudent uit Limburg. Het CD-hoesje geeft geen info over welk nummer op welke dag is opgenomen en daar durf ik ook niet naar te gissen. Ik heb die avond wel zwaar zitten vloeken dat het zittend publiek was. Later die avond zijn we naar een cantus getrokken, die werd voorgezeten door old man Petit en het zou mij verbazen als ik nuchter in mijn bed ben gekropen. In die tijd dronk ik te veel. Tegenwoordig ben ik een zenmonnik. Of een hedendaagse Kierkegaard. Van Live In Brussels bestaat trouwens ook een DVD-uitgave maar die moet ik niet zo broodnodig bezitten. Uiteindelijk kan je een DVD nooit echt bezitten.
Adriaan Van den Hoof - Achterklap. Dit is natuurlijk geen muziek maar cabaret, slecht cabaret dan. Dit is natuurlijk geen CD maar een DVD, een DVD die ik niet in huis heb dan. Staat er maar bij voor de volledigheid. Vraag maar aan Sanne of zij meer herinneringen heeft aan die avond in het Depot.
De Kreuners - 30 Jaar De Kreuners. Optreden te Leuven vorige zomer. Achteraf op VTM uitgezonden en op DVD gesmeten. Heb ik ook niet in huis. Ik vond dat een goed optreden om alle foute redenen. Vraag maar aan Sanne of zij meer herinneringen heeft aan die avond op de Oude Markt.
Pete Philly & Perquisite - Mystery Repeats. Tweede CD van Nederlands beste Engelstalige hiphop van het moment. Het gaat hier om een tweede editie / special edition-achtige uitgave waarbij een tweede CD zou zitten met één of meerder liveopnames van Marktrock 2008. Ik heb de CD in kwestie niet en het internet schenkt mij niet bepaald meer info. Spijtig.
Zo, dat was het voorlopig. Als er mij nog aanvullingen te binnen schieten dan euhm vul ik de shit wel aan. In afwachting mag u zelf zo'n livelijstje opstellen. Ik kijk er naar uit om het te lezen, lieve lezer. Echt waar. Echt, echtig, echtend, echt. Omdat ik om u geef. Omdat ik de hogere cultuur wel erken maar ze niet echt ken.
Moraalridder!

Labels: , , ,

2 Comments:

Anonymous lode said...

Overpelt zou een stad moeten zijn.

juni 09, 2009 12:46 a.m.  
Blogger Alexander said...

Ik heb die Monzasingle destijds gewonnen met Humo. Waarom ik meedong naar die single is me inmiddels een raadsel, ik vond het niet zo'n goed nummer. Meuris roept in die liveversie inderdaad herhaaldelijk "Peer is een stad!", wat na een tijd wat raar aandoet. Voorts is Meuris evenwel keileuk!

juni 15, 2009 12:53 p.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home