dinsdag 1 februari 2011

The poetry of drugs & promiscuous sex*

Op 27 januari 2011, toen Geert Simonis in Antwerpen arriveerde, was hij zesentwintig, een prachtige leeftijd voor een man, werkelijk het hoogtepunt van de vrijgezellentijd. Ondanks de regeringscrisis was het een prachttijd voor Geert, die nu al te waardevol, te zeer een kapitaalinvestering was om per kanon afgevuurd te worden.

In het knusse buurtzaaltje 't Werkhuys slamde een Nederlandse jongen die Timothy heette maar zich Quentin liet noemen over zijn opleiding Gender Studies. Ter countering van het politiek correcte gezwets, stuurde Geert na 's mans set de dichtstbijzijnde vrouw achter een Duvel. Vertel een geheim over de radio, publiceer het in een roddelkrant, maar vertel het nooit aan iemand die meer dan drie of vier glazen per dag drinkt.

In de afwezigheid van de dame vroeg een pas binnengekomen man in kreupel Engels aan Geert of hij die taal machtig was. Dat was hij en de man informeerde naar Lode of Carmen. De Lode die Geert kende, was niet daar. De Carmen die hij kende, heette in het echte leven Loes. Daarop duwde de man Geert een uitnodiging in de handen voor de nieuwjaarsreceptie van de PVDA. In 't Werkhuys maar op vrijdag 28 januari 2011. Terwijl het donderdag 27 januari 2011 was, Gedichtendag zoals men placht te zeggen. Toen hij dat had verduidelijkt verdween de Anglofoon als communistische sneeuw voor de zon van 1989.

Geert zat in 't Werkhuys voor een tribute aan Paul Van Ostaijen maar veel Van Ostaijen kreeg Geert niet te horen in 't Werkhuys. Wel een Brugse rapper die Drop it like it's hot herdeed in het West-Vlaams en ermee weg kwam. Het was een werkelijk schandelijk feest. Een feest waar gevochten werd en ontrouw gepleegd en waar de mensen naar huis gingen met gekwetste gevoelens en vrouwen buiten westen raakten in het cabinet de toilette.

In amper twee uur had Geert zich alle donkere magie van de wereld toegeëigend, de blindmakende belladonna, de cafeïne die fysieke energie in nerveuze energie omzet, de alruin die harmonie oplegt. Intelligente mannen spelen vlak langs de lijn tussen wat kan en wat niet kan, omdat ze dat moeten - sommigen kunnen daar niet tegen en stappen er dan uit.

Die avond was er gelukkig wel Paul Van Ostaijen in De Roma. Een voormalige pornobioscoop, de schoonste concertzaal die Geert tot dan toe had gezien. Op het programma stond De Bankroet Jazz Live. Een onduidelijke mond vol. De Bankroet Jazz is een nagelaten manuscript van Van Ostaijen. Een dadaïstisch filmscenario dat die schreef toen hij op de vlucht voor de repressie naar Berlijn was getreind.

Meer dan tachtig jaar later hadden twee Kezen, Frank Herrebout en Leo van Maaren, het scenario verfilmd met archiefmateriaal uit het interbellum. Het liveaspect van de avond school erin dat een jazzbandje onder leiding van Wouter Van Bemmel gezwind musiceerde. Bovendien werden dialogen en andere geluiden ingesproken door de drukke Leopoldsburgenaar Marcel Vanthilt, de jazzzangeres Evi De Jean en de nobele onbekende Bert Apeldoorn.

Maar dat was de tweede helft van het programma. De eerste helft was drie kwartier prachtig muziektheater. De eerder vermelde Evi De Jean speelde Nachtvogel met hulp en bijstand van het eerder vermelde jazzbandje onder leiding van de eerder vermelde Wouter Van Bemmel. Evi vertelde als Emma Clément over haar leven met Van Ostaijen in Berlijn. Ze adoreerde hem omdat hij haar gered had - rampen die op het gebeuren hadden kunnen volgen, waren als een profetie door haar hoofd gegaan; en ze had in wilde aanbidding geluisterd naar zijn sterke, zekere, beleefde stem die het allemaal in orde bracht.

Later op de avond was er als derde helft van het programma een cursus charleston maar toen was Geert reeds vertrokken teneinde de laatste trein naar huis te halen. Op die laatste trein naar huis schreef schrapte hij een stiftgedicht en de wereld zou nooit meer dezelfde zijn maar de dada zou altijd dezelfde zijn.

* Deze tekst bevat samples uit Teder is de nacht van F. Scott Fitzgerald.

Labels: , , , , , ,

0 Comments:

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home