zaterdag 25 juni 2011

A ten minute dream in the passenger's seat

Tussen wraps en ijsjes door verwijt ze mij dat ik het vroege werk van Fountains Of Wayne niet ken. Klopt, ik ben pas aangeknoopt bij Stacy's mom. Had Nederland in 1953 over zo'n dijk van een lied beschikt, er zou nooit sprake geweest zijn van watersnood. Ik ken dat vroege werk niet doordat ik destijds niet naar de radio luisterde. Sinds enkele maanden durf ik af en toe afstemmen op Radio Scorpio. Zie mij eens hip en underground wezen alsof het niets kost.
Zonder radio zijn bepaalde fenomenen in een grote bocht om mij heen geslopen. In het beste geval wierpen ze een onrechtstreekse schaduw op de eindeloze reeks flaters die ik mijn leven noem. Zo heb ik weet van een groep die Intergalactic Lovers heet, goede kritieken krijgt en een bloedmooi lied zingt. Even YouTube checken, ik bedoel uiteraard Delay.
Nu krijgt het grietje dat daar in de microfoon zucht zo maar even tweeëneenhalve pagina interview in mijn weekendkrant. Gelukkig zegt ze dingen die mij aanstaan: "Ik zit met het gevoel dat ik gefaald heb. En op de klasreünie ben ik degene die het niet gehaald heeft." En later: "En op klasreünies word ik toch met mijn neus op de feiten gedrukt. Heb je al een huis? Nee. Heb je een lief? Nee. Je bent toch al zesentwintig? Tja."
Steevast ga ik dat soort reünies uit de weg. Mensen mogen gerust huwen of werpen maar ik hoef daar niet bij te zijn. Na tien minuten uitgepraat zijn en dan drie uur dezelfde herinneringen ophalen als het jaar ervoor: nee bedankt. Zoals Tony Soprano al bromde:  "Remember when is the lowest form of conversation."
Een echte officiële reünie heb ik maar één keer gedaan. Nauwelijks een maand ver in mijn eerste postsecundaire academiejaar. Hij had net zijn rijbewijs gehaald, mocht de auto van zijn ouders lenen en zou mij een lift fixen. Een paar pinten na middernacht reden we weg en botste hij prompt op een stel paaltjes dat daar enkele maanden eerder nog niet had gestaan.
Oktober 2002 moet dat geweest zijn. Dat was voor ik Fountains Of Wayne leerde kennen.

Labels: , , , ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home